Sport & Voeding

We werken samen met Steffanie (Drost) Caspers, diëtist en sportdiëtist:
Mijn naam is Steffanie (Drost-) Caspers: diëtist en sportdiëtist. In 2009 heb ik mijn diploma Voeding en Diëtetiek behaald aan de Hogeschool van Amsterdam. Vanaf dat moment was ik dan ook afgestudeerd ‘voedingskundige’.


De laatste jaren is de rol van voeding (en daarmee van de sportdiëtist) in de sportwereld groter geworden. Steeds meer sporters, coaches en trainers zijn zich er van bewust dat voeding een grote rol van betekenis speelt in sportprestaties, fitheid en gezondheid. Op internet, in tijdschriften en in boeken is tegenwoordig heel veel informatie te vinden. Iedereen geeft goed bedoelde adviezen, vaak gebaseerd op eigen ervaring, i.p.v. wetenschappelijke achtergrond. Wat is nu waar en nog belangrijker: wat is voor jou specifiek nu de meest optimale sportvoeding? De sportdiëtist is dé voedingsprofessional die je hierin kan adviseren.  

Sportvoedingsadvies op maat
De sportdiëtist maakt een individueel voedingsplan, dat is aangepast aan jouw leefstijl, doel en voorkeuren. Er wordt o.a. gekeken naar je trainings- en wedstrijdschema, de duur en de intensiteit en de tijden van de trainingen en wedstrijden. Iedere sport stelt andere voedingseisen. Ook wordt er gekeken naar het gewenste lichaamsgewicht of lichaamssamenstelling. En, niet onbelangrijk, er wordt rekening gehouden met jouw persoonlijke smaak en voorkeuren. Eten moet vooral ook lekker en praktisch zijn!

Enkele hulpvragen die wij regelmatig in de praktijk voorbij zien komen:

0 Wat kun je nu het beste voor de wedstrijd eten en drinken om zo goed en lang mogelijk te kunnen presteren?
0 Hoe kun je met voeding optimaal herstellen?
0 Is het zinvol om creatine te suppleren?
0 Hoe bouw ik mijn spiermassa optimaal op?
0 Wat is de beste manier om verantwoord vetmassa te verliezen? Wat kan ik doen tegen spierkramp?
0 Tijdens het sporten heb ik vaak last van maag-en darmklachten, is er iets wat ik met mijn voeding hieraan kan doen?
0 Is het verstandig om sportdrank tijdens mijn trainingen te drinken?
0 Ik ben lactose-intolerant, wat kan ik nu het beste eten/drinken voor een goed herstel?
0 Moet ik extra vitamines slikken?

Herken jij je in één van deze vragen of klachten, wij helpen je graag.


Huidplooimeting

Met behulp van de huidplooimeting met de Harpenden huidplooimeter kan je lichaamssamenstelling worden bepaald. Sind november 2019 kun je bij ons ook terecht voor de ISAK 8-punts (ISAK level 1) huidplooimeting. Dit is een uitgebreide, internationale erkende meting waarbij 8 huidplooien, 5 omtrekken, 2 botbreedtes, lengte, gewicht en somatotype worden bepaald.